Oprogramowanie stacjonarne (desktopowe) vs rozwiązania chmurowe w stomatologii

Głównymi argumentami firm proponujących oprogramowanie dla stomatologii w formie chmury jest brak konieczności posiadania infrastruktury IT, zdjęcie z właściciela gabinetu obowiązku troszczenia się o bezpieczeństwo wrażliwych danych oraz oszczędność na infrastrukturze IT.

Tymczasem:

  1. Gabinet stomatologiczny wcześniej czy później i tak musi posiadać infrastrukturę IT (lokalny serwer) w celu obsługi dużych plików będących również dokumentacją medyczną (CBCT, radiowizjografia, dokumentacja fotograficzna). Koszt serwera to zaledwie kilka miesięcznych opłat abonamentowych rozwiązania chmurowego. Lokalny serwer pozwala równocześnie na gromadzenie i bezpieczne przechowywanie danych z oprogramowania do zarządzania gabinetem oraz pozostałych danych medycznych, z którymi - ze względu na wielkość danych - nie radzą sobie rozwiązanie chmurowe.
  2. Rozwiązania chmurowe nie ściągają z lekarzy obowiązku znajomości zasad bezpiecznego przechowywania i przetwarzania danych wrażliwych. Sama aplikacja to jedno, ale poprawne zabezpieczenie komputera, nieuprawnionego dostępu oraz konieczność gromadzenia w gabinecie danych z radiowizjografii, CBCT itp. czy fizyczne zabezpieczenie samego gabinetu to drugie;
  3. Rozwiązania desktopowe (np. SmartDental) pozwalają na bezpieczne, zgodne z RODO przechowywanie wrażliwych danych we własnym gabinecie - bez konieczności powierzania administrowania danymi osobom trzecim. Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa danych RODO, tak przechowywane dane są podobnie lub bardziej bezpieczne. W dzisiejszych czasach znacznie częściej zdążają się zmasowane ataki hakerskie na systemy chmurowe (np. instytucje finansowe, urzędy), niż na serwery zlokalizowane np. w gabinetach stomatologicznych.
  4. Niektóre rozwiązania desktopowe, np. SmartDental, umożliwiają pracownikom gabinetu bezpieczny, szyfrowany (VPN, SSL) dostęp do terminarza wizyt w czasie rzeczywistym, z dowolnego miejsca na świecie, z telefonów iPhone i Android, tabletów iPad i Android oraz przez przeglądarkę internetową. Takie rozwiązanie pozwala zdalnie zarządzać wizytami zachowując wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez brak konieczności powierzania danych firmom trzecim.
  5. Gabinety stomatologiczne, ze względu na dużą wartość urządzeń medycznych, są bądź powinny być dobrze zabezpieczone pod kątem włamania, pożaru itp. Gabinety powinny też mieć pomieszczenie niedostępne dla pacjentów, gdzie trzymana jest jeszcze dokumentacja papierowa (archiwum). Dlatego w gabinecie znajdzie się bezpieczne miejsce na serwer.
  6. Przechowywanie danych w gabinecie nie zwiększa znacząco zapotrzebowania na prąd ani nie generuje dużej ilości ciepła. Koszt komputera, który może pełnić rolę serwera to ok. 2000 zł brutto. Jeśli komputer taki pracuje 24 godziny na dobę, 365 dni w roku i pobiera ok. 30 W energii, to miesięczny koszt zużywanego przez niego prądu nie przekracza 10 złotych.
  7. W przypadku rozwiązań chmurowych przerwy w dostępnie do internetu (awarie routera, problemy z dostawcą internetu itd.) mogą znacznie utrudnić lub wręcz całkowicie sparaliżować pracę gabinetu, generując wysokie koszty finansowe (straty).
  8. Rozwiązania chmurowe nie zawsze umożliwiają integrację z urządzeniami peryferyjnymi, takimi jak drukarka fiskalna, program do radiowizjografii, autoklaw czy drukarka do etykiet.
  9. Często niejasne jest również co dzieje się z danymi pacjentów w momencie, gdy gabinet zrezygnuje z rozwiązania chmurowego – po pierwsze wszelkie dane zgromadzone w chmurze będą nadal w posiadaniu firmy świadczącej rozwiązanie chmurowe, a po drugie często nie ma gwarancji, że dane te zostaną udostępnione do pobrania dotychczasowemu klientowi.

Wejście RODO zmieniło podejście do bezpieczeństwa. Obecnie zabezpieczenia danych w gabinecie mają być adekwatne do zagrożeń i przede wszystkim okresowo nadzorowane. Administratorzy danych oraz osoby przetwarzające dane (pracownicy) muszą być bardziej świadomi tego co robią z wrażliwymi danymi różnego rodzaju. Z tego obowiązku nie zwalnia posiadanie oprogramowania w chmurze.

Skoro i tak część danych musi być gromadzona w gabinecie to lepszym rozwiązaniem jest program typu stacjonarnego, z ewentualną stałą lub okresową opieką informatyka nad całą infrastrukturą gabinetu, lub znajomość i przestrzeganie zasad RODO przez Administratora danych – adekwatnie do wielkości gabinetu i skali zagrożeń.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem